Lectures

2019

Lecture and workshop on Lygia Clark’s Máscaras sensoriais, Saas-Fee Summer Institute of Art, Berlin, July 4-20, 2019

2018

“AICA 1959 within its Geopolitical Context and the Question of the Menschenbild as a Paradigm of Post-War Modernity”, 56º Congreso Internacional de Americanistas, Salamanca

“Avantgarde, Politik und radikale Pädagogik im historiografischen “Turn” in der Kunst Lateinamerikas”, Universität Zürich, Kunsthistorisches Seminar

2017

3 lectures on Postwar modernity, Universidade de Brasília

“Max Bense / Aloisio Magalhães, Germany 1969. The ‘History of a Sign’ in its Transcultural and Popular Context”, University of Geneva, Actualité de la recherche

2016

“An Architecture of Touch: The Kunsthalle as a Place where Form as Shaped New Attitudes”, Universität Bern/Kunsthalle Bern

“Politische Verflechtungen im brasilianisch-deutschen Kulturaustausch und ihre Bedeutung für eine Revision der deutschen Kunstgeschichte der unmittelbaren Nachkriegszeit”, evening lecture, Schmela-Haus, Kunstsammlung Nordrhein-Westfahlen, Düsseldorf

“Against the Grain of Neutralization. Exhibiting the Ephemeral as a Curatorial Production of Historical Knowledge”, concerence “The challenge of the object”, University of Copenhagen

“Le sens du toucher”, performance de Katja Schenker (artiste) et Susanne Neubauer (curatrice)
à La Russille, VD, organisé par Makrout Unité (Luc Andrié, Elisabeth Llach, et Gilles Furtwängler).

“Small Data: Wissensproduktion und -vermittlung bei digitalen Visualisierungen in der Kunstgeschichte”, Jahrestagung DHd 2016 Universität Leipzig, Digital Humanities im deutschsprachigen Raum, “Modellierung – Vernetzung – Visualisierung: Die Digital Humanities als fächerübergreifendes Forschungsparadigma”, Universität Leipzig

“Modernismen in Nahsicht: Alfredo Volpi und Giorgio Morandi”, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf
online

2015

“Ludwig Grote and German-Brazilian Postwar Culture in the 1950s”, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía / Universidad Autónoma de Madrid

“Questioning the Point of View: Ludwig Grote and Brazil”, Freie Universität Berlin

2014

“Li Yuan-chia’s Cupboard of Slides. Culturally Migrating Objects in Curatorial and Contemporary Art Historical Practice”,
House of World Cultures Berlin/Academy of Visual Arts Leipzig

“Des Künstlers offene Wunden: Paul Thek und Gina Pane”, Situation Kunst (für Max Imdahl), Kunstsammlungen der Ruhr-Universität Bochum

“Political Entanglements of Brazilian Modernism and its Reception in Postwar Germany, 1951-1959”, Haus der Kunst München

Installation/Environment, round table, Kunstraum Aarau

2013

“Paul Thek et la critique d‘art américaine”, ECAL Ecole cantonale d’art Lausanne

2012

“Paul Thek in Process: Zur Ausstellung von ephemerem Werk, Künstlerbiografie und Forschungsprozess”, HBK Braunschweig

“Transcultural Constructivism: International Contexts of Swiss Konkrete Kunst”, moderation Camille Graeser Lectures, University of Zurich

“Das Grimm-Graham-Phönomen. Diaprojektionen als Orte der Reflexion, Irritation und Verführung (1892 – 1966 – 2012)”, HBK Braunschweig

“Brazilian Art 1950s/1960s und das Konzept der Transkulturalität”, moderation, Freie Universität Berlin

Science party. On the occasion of Paul Thek in Process, Kunstmuseum Luzern

2011

“Harald Szeemann. Theater, Methodology, Gesamtkunstwerk”, The Watermill Center New York

“Paul Thek und A Station of the Cross, historische Bedeutung und institutionelle Herausforderung”, Folkwang Museum Essen

“Extended Research: On the Method of Comparison, Reconstruction and Documentary Curating, and A Lecture about A Lecture”, Kingston University London, Faculty of Art, Design and Architecture

“Paul Thek and Photography, a Research on his Use of the Reproduced”, CAA 99th Annual Conference New York

2010

“Conflictive Abstractions. Die Rezeption Lateinamerikanischer Kunst in Deutschland und der Schweiz 1958-1968”, Akademie der Künste Berlin

“Das Grimm-Graham-Phänomen. Die Diaprojektion als Kunst und als Kunstgeschichte (und was sie uns heute noch zu sagen hat)”, Eberhard Karls Universität Tübingen

2009

“1959-1968: Lygia Clark and Brazilian Avant-garde in Germany and Switzerland, a survey”, Transnational Latin American Art, International Research Forum, University of Texas at Austin, Austin

“About Being Fresh – Some Aspects on Non-Sustainability. On the Work of Lygia Clark and Channa Horwitz”, The Drawing Center New York

“Rekonstruktion und Präsentation installativer Kunst der 1970er Jahre am Beispiel Ree Morton“, Generali Foundation Wien

2008

Anne-Mie Van Kerckhoven, artist’s talk and discussion on the films of Frans Zwartjes, Kunstmuseum Luzern

2007

“Paul Theks Environments und die Problematik ihrer Historisierung”, eikones, Summer School, Universität Basel

Jun Nguyen-Hatsushiba, artist’s talk, Kunstmuseum Luzern

2006

“‘The basic theme is humanity’ – Paul Theks Environments und die Neudefinition von Objekt und Museum, Lehmbruck Museum Duisburg

2005

“Presentation. The Documentary in Art”, round table, Cabaret Voltaire Zurich

Minnette Vári, artist’s talk, Kunstmuseum Luzern

“Technik und Komposition im Werk Robert Zünds”, Kunstmuseum Luzern